1. Fysiotherapie

Fysiotherapie bij een frozen shoulder

18 augustus 2022
Klachten-Frozen-Shoulder

De frozen shoulder is een veel voorkomende en bekende schouderblessure. Toch bestaan er veel misverstanden rondom de frozen shoulder. Dit is te verklaren door de verschillende fasen die een frozen shoulder doorloopt. Afhankelijk van de fase, kunnen de klachten namelijk sterk uiteen lopen.

Er is een periode waarin met name de pijn op de voorgrond staat, terwijl later juist bewegingsbeperking de meest kenmerkende klacht is.

Hoe de frozen shoulder ook tot uiting komt, er zijn verschillende mogelijkheden die een kundige fysiotherapeut heeft om de klachten te behandelen. Een frozen shoulder is niet zomaar te genezen, maar met de juiste begeleiding kan het beloop wel milder worden of versnellen.

Wij vertellen u graag meer over hoe wij dit in onze praktijk voor u doen.

Wat zijn de klachten bij een frozen shoulder?

Een frozen shoulder begint vaak met pijn in de schouder die uit kan stralen naar de bovenarm. Wanneer de aandoening langer aanwezig is, komt er geleidelijk meer verlies van functie.

Dit geldt voor zowel de actieve als de passieve functie. Hiermee bedoelen we dat bij een frozen shoulder het niet alleen lastiger is om de arm zelf omhoog te bewegen (actief bewegen), maar dat de arm ook minder soepel beweegt wanneer iemand anders deze optilt (passief).

Omdat de frozen shoulder een beloop heeft met daarin verschillende klachten met een eigen onderliggende oorzaak, worden er drie fasen onderscheiden bij een frozen shoulder. Deze fasen bepalen ook welke therapie onze therapeuten inzetten bij de behandeling.

Manuele Therapie Breda

Wat zijn de verschillende fasen van een frozen shoulder?

Een frozen shoulder begin met de freezing fase, de bevriezende fase. In deze eerste fase is pijn van de schouder het meest opvallende symptoom. Deze pijn komt door een ontsteking van het kapsel in de schouder, de zogeheten tunica synovialis van het glenohumerale gewrichtskapsel. Deze eerste fase kan enkele weken tot zelfs 9 maanden aanhouden.

Wanneer de frozen shoulder overgaat naar de bevroren fase, ofwel de frozen fase, dan komt de bewegingsbeperking meer op de voorgrond te staan. Pijnklachten worden doorgaans minder, maar het bewegen van de schouder gaat minder soepel. Het kapsel in de schouder is stugger geworden waardoor de range of motion van de schouder wordt beperkt. Deze fase kan 4 tot 12 maanden aanhouden.

De derde fase van een frozen shoulder wordt de ontdooiende fase (thawing fase) genoemd, de fase waarin de klachten weer afnemen. Deze fase kan echter jaren duren. In deze jaren zijn er nog steeds klachten omdat het bindweefsel in de schouder nog niet geheel is hersteld.

Bij zo’n 30% van de mensen komt dit herstel ook niet volledig, waardoor zij klachten blijven houden. Wanneer dus al deze fasen worden doorlopen, kunnen de klachten van een frozen shoulder jaren aanhouden. De rol van een fysiotherapeut is het versnellen van het herstelproces, waardoor de klachten minder lang aanhouden.

Therapie bij klachten door een frozen shoulder bij Focus fysiotherapie

Wij stemmen onze therapie af op de fase waarin de frozen shoulder zich bevindt. Om deze reden starten wij altijd met een grondig onderzoek om vast te stellen wat uw exacte situatie is. Wanneer de frozen shoulder zich in de eerste fase of aan het begin van de tweede fase bevindt, dan zetten wij sterk in op het goed informeren van onze cliënten. Wat is er bij u aan de hand, hoe kunt u hiermee omgaan en wat kunt u verwachten?

Het is in deze fase vooral van belang dat u geen dingen doet die het verdere beloop van de frozen shoulder beïnvloeden. Wij begeleiden u dus bij het omgaan met de klachten.

Afhankelijk van de weefselreactiviteit, zetten we vervolgens gerichte therapie in. Hiermee bedoelen we dat we nauwkeurig monitoren hoe het weefsel in de schouder op oefeningen reageert. Is er sprake van bijvoorbeeld zwelling of extra pijn. Deze reactie vertelt ons wat voor u de meest geschikte therapie is. Deze therapie kan actief (op basis van uw eigen bewegingen) of passief (de arm wordt door ons bewogen) zijn.

Wij bieden onze fysiotherapeutische interventies aan op geleide van de klachten. We zetten tevens in op manuele therapie of oefentherapie wanneer wij inschatten dat deze bij u bijdragen aan het herstelproces.

De frozen shoulder vergt bij uitstek een behandeling op maat, omdat bij iedereen de aandoening zich anders manifesteert en dus een andere begeleiding nodig heeft.