1. Sportfysiotherapie

Fysiotherapie bij het Patellofemoraal pijnsyndroom

28 november 2022
Patellofemoraal pijnsyndroom

Bij een blessure, zoals een gescheurde kruisband of een ontstoken slijmbeurs, is er vaak een duidelijke oorzaak. Dit geeft veel handvatten voor een fysiotherapeut om gericht aan de slag te gaan.

Dit is net even anders bij het patellofemoraal pijnsyndroom. Hierbij is er vaak niet één duidelijke oorzaak of aanleiding van de klachten. Het is een verzameling van pijnklachten die te maken hebben met de knieschijf (de patella). De pijn is vaak erger bij inspanning, zoals lopen, fietsen of traplopen.

De oorzaak van de klachten is vaak niet eenduidig, er zijn meerdere factoren betrokken die gezamenlijk de klachten veroorzaken en in stand houden.

Om deze reden past de behandeling van het patellofemoraal pijnsyndroom bijzonder goed binnen de expertise van Focus Fysiotherapie. Onze praktijk kenmerkt zich namelijk doordat wij niet alleen de klacht te behandelen, maar vooral ook aandacht hebben voor alle betrokken structuren en factoren.

En dit is precies wat er nodig is bij klachten door het patellofemoraal pijnsyndroom. Wij zien mede daarom veel sporters die last hebben van deze klachten, bijvoorbeeld door een verkeerde belasting of afwijkend looppatroon. Het is dan onze taak om hen weer volledig hersteld terug te laten keren in hun sport.

Wat is er aan de hand bij het patellofemoraal pijnsyndroom?

De naam van de aandoening vertelt al deels wat er aan de hand is. De patella (knieschijf) en het femur (bovenbeen), zijn betrokken bij de klacht en geven pijn. Deze pijn kan zowel in het bovenbeen als rond de knieschijf worden gevoeld. Er worden ook andere namen voor deze klachten gebruikt zoals anterieure kniepijn, chondromalacie van de patella en patellofemorale disfunctie.

Wat de benaming van de klachten ook is, de pijn rond de knieschijf staat op de voorgrond. Met name jongeren en vrouwen hebben hier last van. De pijn ontstaat wanneer het been gebogen en gestrekt wordt. Bij deze beweging schuift de knieschijf in het kniegewricht over het bovenbeen. Hierbij kan irritatie ontstaan, waardoor er pijn kan optreden.

Wat de exacte oorzaak is, is niet altijd duidelijk omdat er vaak meerdere factoren betrokken zijn. De knie kan onevenredig belast zijn door een afwijkende stand van de benen of door een gebrek aan spierkracht. Ook overgewicht en overbelasting kunnen een rol spelen.

De pijn treedt in ieder geval op in beweging en dan vooral op de momenten dat de knie wordt gebogen of wordt belast. In rust of bij het strekken van de knie, neemt de pijn vervolgens weer af. De pijn kan aan één knie of aan beide knieën tegelijk voorkomen.

Hoewel er in de meeste gevallen geen sprake is van schade aan de knie, kunnen de pijnklachten wel bijzonder vervelend zijn omdat deze erg hevig kunnen worden

Patellofemoraal-pijnsyndroom-Focus-Fysiotherapie

Hoe behandelen wij het patellofemoraal pijnsyndroom?

We noemden net al dat de klachten vervelend zijn, maar dat er geen schade aan de knie optreedt. Dit geeft ons de mogelijkheid om de knie tijdens het herstel te blijven belasten. Omdat wij veel sporters zien die hun conditie willen behouden, richten wij onze therapie zo in dat de sporter kan blijven werken aan zijn of haar conditie.

Zo herstelt u wel, maar blijft u op niveau.

Vaak ligt de oplossing van het probleem niet in het minder belasten, maar in het op een andere manier belasten van de knie. Wij zien bijvoorbeeld regelmatig dat bewegingen niet goed worden uitgevoerd, waardoor de knie niet goed wordt belast. Vanzelfsprekend zullen wij dan onderzoeken waarom de beweging niet goed wordt uitgevoerd en wat wij hieraan kunnen doen. Hierbij maken wij gebruik van lichamelijk onderzoek, houdingsanalyse of een hardloopanalyse.

Door deze onderzoeken kunnen wij betrokken factoren in kaart brengen. Deze kunnen zeer uiteenlopend zijn. De klachten kunnen bijvoorbeeld voortkomen uit te zwakke abductoren. Dit zijn spieren die het been naar buiten laten bewegen maar vooral ook zorgen voor stabiliteit. Wanneer deze niet in staat zijn het been in de goede positie te houden, komt er extra kracht te staan op de knie. In dit geval ligt de oplossing dan ook in het optrainen en krachtiger maken van de abductoren in de heup.

Op vergelijkbare wijze kunnen wij oefentherapie inzetten om de manier waarop u bewegingen uitvoert te verbeteren. Of andere therapieën wanneer blijkt dat uw behoefte elders ligt. Er kunnen bijvoorbeeld ook spieren verkort zijn of er kan een oude blessure zijn die niet volledig is hersteld.

De behandeling is in alle gevallen maatwerk, omdat uw lichaam en uw doelen bepalen hoe wij met u aan de slag gaan.