2.  » Hoe kan fysiotherapie helpen bij uitstralende pijn in de schouder?

Hoe kan fysiotherapie helpen bij uitstralende pijn in de schouder?

januari 2024
  2.  » Hoe kan fysiotherapie helpen bij uitstralende pijn in de schouder?

Hoe kan fysiotherapie helpen bij uitstralende pijn in de schouder?

januari 2024
Schouderpijn

Uitstralende pijn in de schouder is een veelvoorkomende klacht die er vaak voor zorgt dat allerlei dagelijkse handelingen veel lastiger zijn om uit te voeren.

Wij spreken zelfs regelmatig cliƫnten die niet kunnen slapen door klachten of die zijn gestopt met sporten. Wij vinden het altijd vervelend om te horen dat een klacht of blessure zoveel impact heeft op uw leven.

Gelukkig kan fysiotherapie een effectieve behandeling zijn om deze pijn te verlichten en de functionaliteit van de schouder te verbeteren. Wij vertellen u hier graag meer over.

Wat bedoelen we met uitstralende pijn in de schouder?

Uitstralende pijn in de schouder is pijn die niet alleen in de schouder zelf wordt gevoeld, maar ook uitstraalt naar nabijgelegen gebieden zoals de nek, arm of zelfs rug. Deze pijn kan sterk variƫren, van mild tot ernstig.

Ook kunnen er andere symptomen bijkomen zoals stijfheid, tintelingen of gevoelloosheid in de arm. De klachten kunnen worden veroorzaakt door verschillende onderliggende aandoeningen, waaronder letsel aan de schouder, ontsteking van de pezen, slijmbeursontsteking of aandoeningen van de wervelkolom. U kunt mogelijk ook een zeurende pijn in de schouder ervaren.

De eerste stap is dan ook altijd het in kaart brengen van de oorzaak/oorzaken en de betrokken structuren.

pijn aan schouder

Oorzaken van uitstralende pijn in de schouder

De oorzaken van uitstralende pijn in de schouder kunnen heel verschillend zijn. De klacht kan onder meer worden veroorzaakt door overbelasting of repetitieve (vaak herhaalde) bewegingen. Deze komen vaak voor bij sportblessures of werk gerelateerde activiteiten.

Daarnaast kunnen specifieke aandoeningen zoals artrose, een hernia in de nek of een beknelde zenuw ook leiden tot uitstralende pijn in de schouder.

Het is essentieel om de specifieke oorzaak van de pijn vast te stellen om een effectieve behandeling te kunnen bieden. Wij doen dan ook altijd een uitgebreid lichamelijk onderzoek waarbij we de schouder zowel anatomisch als functioneel onderzoeken. Hierbij hebben we ook uitgebreid aandacht voor de wervelkolom.

De bevindingen bespreken we vervolgens met u, waarna we een behandelplan kunnen opstellen.

“Wanneer een beweging niet optimaal wordt uitgevoerd, dan kan dit voor overbelasting zorgen of voor beklemming van structuren.”

Hoe kan een fysiotherapeut helpen bij uitstralende pijn in de schouder?

De therapie kan bestaan uit verschillende interventies. U kunt hierbij denken aan gerichte oefeningen om de spieren rondom de schouder te versterken en de beweeglijkheid te verbeteren. Voldoende spierkracht zorgt voor een verminderde belasting van de schouder.

We kunnen ook mobilisatie technieken inzetten om de gewrichten meer beweeglijk te maken. Vaak is de manier van bewegen een factor die invloed heeft op de klachten. Wanneer een beweging niet optimaal wordt uitgevoerd, dan kan dit voor overbelasting zorgen of voor beklemming van structuren.

Daarnaast kan de fysiotherapeut advies geven over houding en ergonomie om herhaling van de klachten te voorkomen.

Hoe voorkomt u terugval na de therapie?

De behandeling gaat vaak nog door, nadat de klachten er niet meer zijn. Want we willen niet dat u een terugval krijgt. Bij ons in de praktijk beschouwen we een behandeling pas als afgerond, wanneer u een zo klein mogelijke kans op terugval hebt.

Om terugval na fysiotherapie nog verder te voorkomen, is het belangrijk om de adviezen en oefeningen van de fysiotherapeut consequent op te volgen.

Dit kan bestaan uit het blijven uitvoeren van specifieke oefeningen om de schouder te versterken en de mobiliteit te behouden. Of het vermijden van activiteiten die de schouder kunnen overbelasten.

Kom naar Focus Fysiotherapie Breda bij schouderklachten

Onze praktijk is een betrokken deelnemer van het schoudernetwerk. Binnen dit verband volgen we extra trainingen en kunnen we ervaring uitwisselen met andere schouder experts.

Al deze kennis en kunde zetten wij op dagelijkse basis in bij onze therapie. Wij helpen u dan ook graag! U kunt ons eenvoudig een mailtje sturen of even bellen, dan leggen wij u precies uit hoe wij te werk gaan.