1. Manuele therapie

Fysiotherapie bij ischias klachten

25 juli 2022
ischias

Ischias klachten kunnen bijzonder vervelende klachten zijn. De oorzaak ligt namelijk in een beknelde zenuw, waardoor er zenuwpijn kan optreden. Zenuwpijn wordt wel gezien als de meest intense pijn die iemand kan hebben. De volledige naam voor ischias is dan ook ischiasneuralgie, oftewel pijn van de ischiaszenuw.

De meeste mensen ervaren de (flinke) pijn in hun benen, billen en/of rug. Deze pijn kan langere tijd aanwezig blijven en het dagelijks leven hierdoor behoorlijk beïnvloeden. Het goede nieuws is dat er verschillende mogelijkheden zijn om ischias door middel van fysiotherapie te behandelen.

We vertellen u dan ook graag meer over onze ischias behandeling.

Wat is er aan de hand bij ischias klachten?

Bij ischias is er sprake van een beknelling of irritatie van de nervus Ischiadicus. Deze zenuw is de grootste zenuw van ons lichaam en loopt vanuit de rug via de achterkant van ons been naar beneden tot aan de voet. Wanneer de zenuw geïrriteerd raakt door een beknelling, dan kan deze klachten geven.

In de meeste gevallen is de ischias zenuw bekneld op het punt waar deze het ruggenmerg verlaat. De meeste klachten worden echter in de billen en benen ervaren. Doordat de zenuw vanuit de rug naar de billen en benen loopt, kan de pijn hiernaartoe uitstralen.

De precieze klacht die een ischias geeft, is sterk afhankelijk van de locatie waar de beknelling of irritatie zich bevindt.

Manuele Therapie Breda

Wat is de oorzaak van ischias?

De oorzaak van ischias ligt dus in een beknelling of irritatie van de nervus ischiadicus. Deze kan op meerdere plaatsen bekneld raken, maar in de meeste gevallen gebeurt dit door uitstulping van een tussenwervelschijf op het punt waar de zenuw het ruggenmerg verlaat.

Wij zien ook regelmatig mensen die een verhoogde spierspanning hebben, bijvoorbeeld in de bilspier. Als gevolg van de verhoogde spanning ontstaat er minder ruimte voor de zenuw die door deze spier heen loopt. Deze aandoening wordt ook wel het piriformis syndroom genoemd.

De ischias kan worden veroorzaakt door een hernia. In dit geval drukt de uitstulping van de tussenwervelschijf op nervus ischiadicus, waardoor deze ontstoken kan raken.

Hoe kunnen wij een ischias behandelen?

De ischias behandeling is afhankelijk van de oorzaak van de ischias. Om die reden is onze behandeling erop gericht om de factoren die de ischias veroorzaken of in stand houden, aan te pakken.

Als de oorzaak een spier met een te hoge spanning is, worden bijvoorbeeld ontspanningstechnieken en massage toegepast. Bij een beknelling op de locatie van het uittreden van de zenuw, zal de fysiotherapeut de behandeling richten op het verbeteren van de mobiliteit en stabiliteit van de lage rug. De focus ligt dus op ruimte maken in de rug.

Een belangrijk onderdeel hiervan is het aannemen van de juiste houding. We letten hierbij tevens op het op correcte wijze uitvoeren van tilwerkzaamheden en het voldoende in beweging blijven.

Behandeling ischias bij Focus Fysiotherapie in Breda

Onze praktijk in Breda biedt niet alleen fysiotherapie, maar ook oefentherapie en manuele therapie. Dit geeft onze therapeuten nog meer mogelijkheden om u te helpen. Aan de hand van uw klachten en situatie, stellen we samen behandeldoelen op.

Deze doelen zijn zowel gericht op de korte termijn als op de lange termijn.

Wanneer we helder voor ogen hebben waar we naar toe willen, dan gaan we aan de slag! U wordt dan geholpen met oefentherapie, fysiotherapie en eventueel manuele therapie. We zetten al onze kennis en ervaring in om uw ischias klachten te behandelen.

We komen graag met u in contact, want onze fysiotherapeuten staan voor u klaar!