1. Sportfysiotherapie

Onze zorg bij klachten door een peesontsteking in de schouder

5 juli 2022
peesontsteking-hero

Het zijn misschien wel de meest voorkomende klachten binnen onze praktijk, de pijnklachten van schouder. We zien veel mensen die soms al maanden met klachten rondlopen, die helaas niet uit zichzelf overgaan. Er kunnen meerdere oorzaken van pijn in de schouder zijn, maar een veel voorkomende oorzaak van de pijn is een geïrriteerde pees.

Dit wordt een peesontsteking genoemd. Een peesontsteking kan veel pijn opleveren en daarmee een flinke impact hebben op alledaagse taken.

Omdat pezen uit zichzelf erg langzaam herstellen, ze zijn immers slecht doorbloed, heeft u veel baat bij een behandeling van de fysiotherapeut om met gerichte therapie het herstel te bevorderen. Wij vertellen u graag hoe we dit binnen onze praktijk doen.

Wat zijn de oorzaken van een peesontsteking in de schouder?

De schouder is een complex gewricht met veel bewegingsvrijheid. Het bestaat uit verschillende pezen, spieren, banden, een kapsel en een slijmbeurs. Vier spieren, de zogenaamde rotatorcuff spieren, zorgen voor stabiliteit van de schouder.

De spieren worden door middel van pezen met de botdelen verbonden, waardoor het gewricht stevig is en kan bewegen.

Overbelasting van deze aanhechtingen, is de voornaamste reden van een peesontsteking. Dit komt bijvoorbeeld voor wanneer herhaaldelijk dezelfde bewegingen worden gemaakt. We zien tevens mensen die intensief een bovenhandse sport zoals handbal beoefenen, maar iedere vorm van langdurige overbelasting kan een peesontsteking veroorzaken. De pezen schuren dan regelmatig langs het bot waardoor de pees geïrriteerd of beschadigd raakt, wat vervolgens leidt tot een ontsteking.

Naast overbelasting kan ook onderbelasting een aanleiding zijn voor een peesontsteking. Door langdurige onderbelasting ontstaat namelijk spierzwakte welke het risico op schade aan pezen verhoogt. Wanneer de pees vervolgens weer plots zwaar belast wordt zonder opbouw, is de kans op schade groter.

Een andere oorzaak van een peesontsteking is een pees die bekneld raakt doordat er te weinig ruimte is voor de pees. Bovendien kunnen pezen door een verkeerde houding, trauma door een val, leeftijd of degeneratie (slechtere kwaliteit van de pees) ontstoken raken.

symptomen-peesontsteking

Wat zijn symptomen van een peesontsteking in de schouder?

Pijn bij het optillen van de schouder is kenmerkend voor peesklachten van de schouder. De schouder is minder goed te gebruiken door beperkte mobiliteit en stabiliteit. Vooral bewegingen boven schouderhoogte zijn minder goed uit te voeren, omdat de pezen dan (kort) ingeklemd kunnen raken. Soms straalt de pijn zelfs uit naar de bovenarm.

Om vast te stellen of u last heeft van een peesontsteking, wordt de schouder onderzocht. Niet iedere pijnklacht hoeft namelijk een (pees)ontsteking te zijn. Wij hebben daarom aanvullend onderzoek nodig om de juiste oorzaak van de pijnklachten te vinden.

Wat zijn de behandelmogelijkheden bij een peesontsteking in de schouder?

Voordat gestart kan worden met een behandeling, is het belangrijk om de klachten in kaart te brengen. In het intakegesprek vragen wij u naar het ontstaan van de klachten en bij welke bewegingen de klachten erger worden. Daarnaast voeren wij een lichamelijk onderzoek uit om aan het eind van het intakegesprek een duidelijk beeld te kunnen geven over hoe lang het herstel kan gaan duren. Ook nemen wij uw doelen op in het behandelplan.

Het doel van de behandeling is het mobieler en stabieler maken van het schoudergewricht, het verminderen van de pijnklachten en het versterken van de schouderspieren om meer belasting aan te kunnen.

De specifieke behandeling is afhankelijk van uw klachten en hoe goed een behandeltechniek aanslaat. Voorbeelden van mogelijke behandelingen zijn: oefentherapie, massage, dry needling of manuele therapie. Een combinatie van deze technieken is ook mogelijk.

Bovendien krijgt u, wanneer nodig, adviezen mee om oefeningen thuis uit te voeren. Dit heeft betrekking op de houding en het gebruik van de schouder. Rust is heel belangrijk, maar het advies is om niet stil te gaan zitten en matig te blijven bewegen. We willen namelijk niet dat de schouder stijf wordt. Met deze adviezen kunt u het herstel thuis doorzetten.